Spring naar content

Coronavirus: informatie voor cliënten en bezoekers

Sinds 13 november gelden nieuwe coronamaatregelen in Nederland. Het coronabeleid (Covid-19 beleid) van Amethist is gebaseerd op overheidsaanwijzingen en op ervaringen, inzichten en wensen van cliënten en medewerkers. De bedoeling is dat cliënten en medewerkers bij een behandeling het coronavirus NIET zelf op lopen of te verspreiden.

Basisregels
Daarom gelden de volgende basisregels voor iedereen die bij Amethist werkt, in behandeling is of op bezoek wil komen:

  1. Kom niet naar de Amethist wanneer je corona gerelateerde klachten hebt.*
  2. We vragen corona gerelateerde klachten uit voorafgaand aan je afspraak.
  3. Geef elkaar in de gebouwen en buiten voldoende ruimte door minimaal anderhalve meter afstand te bewaren tot elkaar.
  4. We schudden geen handen.
  5. Was regelmatig de handen.
  6. Draag in de publieke binnenruimten (receptie, wachtkamer, gang) een mondkapje. Op de kantoren, spreekkamers en vergaderzalen kan het mondkapje af wanneer je gaat zitten, mits op anderhalve meter afstand van de andere aanwezigen.
    Uitgezonderd: cliënten die vanwege hun beperking of ziekte, fysiek niet in staat zijn een mondkapje te dragen en kinderen onder 12 jaar.

Afwijkend: cliënten in de kliniek (zie iets verderop in de tekst).

  1. Niet te vroeg komen (niet meer dan 5 minuten voor een afspraak)
  2. Indien mogelijk kom je alleen. Overleg vooraf wanneer het nodig is dat een naaste of begeleider mee komt. Wij passen de spreekkamer daar dan op aan.  
  3. Iedereen die thuis kan werken werkt thuis.
  4. De directe cliëntenzorg blijft ­- als nodig – gewoon fysiek. Wij werpen een extra kritische blik op contactmomenten die mogelijk weer op afstand kunnen.


* Voor medewerkers kan een uitzondering gelden als de continuïteit van zorg in gevaar komt.

Zorg bij Amethist

  • Intakes blijven in principe face-to-face.
  • Samen bepalen we of de afspraak digitaal, telefonisch of fysiek plaatsvindt. In de coronaperiode zijn we meer gaan beeldbellen en online en blended behandelen (combinatie face-to-face en online behandeling). In overleg vinden we een passende vorm.
  • Groepen, dagbesteding, medische zorg kunnen doorgaan. De beperking is het maximum aantal mensen dat op 1,5 meter afstand van elkaar in de ruimte kan zijn.

Klinische opname en Covid-19.

De behandelingen in de kliniek kunnen doorgaan met in acht neming van de basisregels en onderstaande afspraken:  

  • Alle cliënten worden, voordat ze worden opgenomen, benaderd om Covid-klachten uit te vragen en te screenen op positief geteste huisgenoten en overige nauwe contacten. De opname wordt uitgesteld als iemand klachten heeft, of anderszins in quarantaine zou moeten.
  • Bij klachten passend bij COVID-19 pauzeren we de opname totdat er een negatieve testuitslag is. Cliënten wachten de uitslag thuis af. Bij een negatieve uitslag starten we de klinische behandeling direct weer op. Bij een positieve uitslag houden we op afstand contact met onze cliënten. Nadat cliënten weer hersteld zijn starten we de klinische behandeling weer op.
  • Alle hulpverleners in de kliniek dragen een mondkapje en houden de anderhalve meter afstand in acht.
  • Wanneer u opgenomen bent, hoeft u geen mondkapje te dragen op de eigen afdeling, maar dit mag uiteraard wel. We adviseren wel om een mondkapje te dragen als u zich verplaatst over de afdeling, vooral op de gangen als geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden. We adviseren dringend om een mondkapje te dragen als u zich verplaatsen van/naar een andere afdeling en naar buiten.
  • We nemen minder cliënten op dan gebruikelijk, zodat op de afdeling iedereen onderling anderhalve meter afstand kan houden.
  • U heeft een eigen 1-persoonsslaapkamer, dus hoeft u geen zorgen maken over besmetting door een kamergenoot.
  • We laten geen mensen toe op onze kliniek, zonder dat ze een duidelijke reden hebben om er te zijn. Behandelingen voor cliënten die niet opgenomen zijn, vinden zo veel mogelijk op een van onze andere locaties plaats
  • Bezoek- en verlofregelingen zijn aangepast om drukte te spreiden. De bezoekafspraken worden vooraf aan de opname met cliënten besproken. Het bezoek draagt altijd een mondkapje.
  • We monitoren al onze cliënten op klachten passend bij Covid (zoals hoesten, niezen en koorts). Mochten klachten ontstaan zal er in overleg met de cliënt verder beleid bepaald worden om passende zorg te blijven geven en verdere besmetting te voorkomen

Dankzij deze maatregelen is het tot op heden gelukt om alle behandelingen te laten doorgaan, zonder dat er een uitbraak van Covid heeft plaatsgevonden binnen de kliniek. Ook tijdens de Covid-pandemie, kunt u er van op aan dat wij u een veilige, succesvolle opname bieden.