Spring naar content

Zorgprofessionals in beeld - Hans Verhees & Salomé Watchman

Interview, Hans Verhees, teamleider zorgadministratie en planning & Salomé Watchman, planner

Geplaatst: 23-09-2022

De afdeling planning is een belangrijk onderdeel binnen Amethist om de workflow van de zorg zo goed mogelijk te laten verlopen. We zorgen er met een leuk team van 4 collega’s voor dat al onze zorgprofessionals zo efficiënt mogelijk hun werk kunnen doen. Samen starten wij onze dag met een kort afstemmingsoverleg. Wat kunnen we deze dag verwachten en wat wordt de aanpak vandaag? Het kan druk en chaotisch zijn maar we zien dit als een leuke uitdaging om alles in goede banen te leiden. Na het afstemmingsoverleg starten we de dag met de verschillende planningswerkzaamheden, denk hierbij aan o.a. het inplannen van de individuele behandelingen, groepsbehandelingen, het bijhouden van cliënten op de wachtlijst en natuurlijk verschillende ad hoc werkzaamheden.

“Wij kunnen door ons werk goed te doen, cliënten duidelijkheid en structuur in de behandeling bieden

We vervullen hiermee een iets andere rol dan de zorgprofessionals die eerder in deze rubriek aan het woord zijn geweest. We hebben immers geen behandelcontact met cliënten. Toch zijn we er van overtuigd dat ook onze rol erg belangrijk is voor de zorg van onze cliënten. Wij kunnen door ons werk goed te doen, cliënten duidelijkheid en structuur in de behandeling bieden.

Ondanks dat we geen behandelcontact met cliënten hebben, spreken we ze wel veel en regelmatig. Vaak zijn dit leuke contacten en zijn mensen blij als we samen de afspraak hebben gemaakt voor de start van hun traject. Mensen zijn welwillend om te starten met hun behandeling en dan proberen wij het eerste contact met de cliënt zo aangenaam mogelijk te maken. Door dit eerste contact ben je natuurlijk ook het visitekaartje van Amethist. Door onze rol binnen Amethist spreken we cliënten echter vaak als ze aan het begin van hun behandeling staan en de weg naar boven pas net wordt ingezet. Dit betekent dat wij de echte succeservaringen die cliënten beleven en de positiviteit die daaruit voortvloeit, vaak niet ‘meemaken’. Hoe waardevol is het als we later van een collega horen dat een cliënt zijn behandeling succesvol heeft afgesloten. Daar doen we het voor!

Het kan veel voldoening geven een cliënt, of in veel gevallen een familielid of naasten, snel te kunnen helpen in een moeilijke situatie. Dit kan bijvoorbeeld door samen met een behandelaar te kijken of we nog ergens in de vaak volle agenda’s een intake kunnen plannen. Dat puzzelen maakt ons vak leuk en geeft energie. Net als onze collega’s, bij wie we stoom kunnen afblazen na een pittig gesprek of een moeilijk te kraken puzzel. Onze collega Marlies zei het al eerder in deze rubriek; binnen Amethist voelt het écht alsof we het samen doen. Dat geldt zeker voor ons team!